Saturday, May 29, 2010

kebahagiaan

apakah kebahagiaan? - satu perasaan aman damai dan gembira dari segi aspek fizikal, roh, atau kedua-duanya. ada yang dapat kebahagiaan fizikal sahaja, ada pula yang mendapat roh sahaja dan ada jugak yang memilih kedua-duanya. kedua2nya adalah yang kita nak. tapi bagaimana nak mendapat kebahagiaan? apakah jenis kebahagiaan? ada dua. satu kebahagiaan yang kekal abadi di syurga dan satu lagi kebahagiaan sementara di dunia. islam sendiri adalah kebahagiaan. dengan beribadat seperti membaca al-quran, solat, puasa, bersedekah dsb kita boleh dapat kebahagiaan. contohnya al-quran dan solat dapat menenangkan hati kita, puasa menyihatkan tubuh badan kita, bersedekah melatih kita bersikap syukur. 


syeikh Qutub berkata "hidup bersama al-quran adalah satu nikmat yang mereka tidak mengetahuinya, melainkan bagi mereka yang pernah melaluinya"


bila Allah sayang hamba-Nya Allah akan menguji. namun seorang mukmin yang bertakwa akan sentiasa dalam kebahagiaan kerana nikmat Allah disyukurinya dan setiap dugaan Allah diredhainya. bagi hamba mukmin ini, setiap kebahagiaan ada pada Allah. contohnya seperti orang bercinta. kalau dah hati sayang sangat si kekasih buat salah pun diterima, si kekasih menganiaya pun redha. tapi jangan lupa Allah dah kata, kasih sesama manusia kalau terlalu sayang sangat boleh membawa kepada benci, terlalu benci boleh membawa kepada sayang. so sebagai orang mukmin hendaklah kita bersederhana. jangan sayang sangat sampai apa saja sanggup berkorban dan jangan benci sangat pula sampai memusnahkan kebahagiaan diri. itu bukan bahagia yang sebenarnya. sebaliknya cintalah bersungguh-sungguh kepada cinta yang satu yang sejati dan tidak pernah mengecewakan yakni cinta kepada Allah swt.


bagaimana nak mendapat kebahagiaan? sebab2 wujudnya kebahagiaan ialah:


1) terima hidup seadanya (redha).
dunia ini diciptakan Allah ada jernih ada keruhnya, tapi kamu pula nak bersih dalam semuanya.


2) sentiasa bersyukur.
mampu melihat akhirat itu lebih dari dunia.


3) tidak fikir yang negatif.
jangan terlampau bersedih dengan masa lalu dan jangan terlampau risaukan masa yang akan datang.


4) tidak terlalu terkesan dengan pandangan negatif.
walau kebaikan yang kita lakukan, tidak semua orang akan senang dengan kita. maka carilah bagaimana harus kita menerimanya.


5) selalu berdoa.
untuk mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat, selalu hadirkan diri dengan Allah.


6) berkawan dengan sahabat yang mampu menyokong dan memberi semangat dalam kehidupan.


7) ilmu.
bila hidup dengan berilmu, ia adalah satu kebahagiaan dalam kehidupan.


ruj: http://halaqah.net


oleh itu, sebagai peringatan kepada diri-sendiri terutamanya dan rakan2, marilah kita sama2 mengubah diri kita. semoga kita mendapat kebahagiaan yang kita inginkan, dunia dan akhirat. ampun maaf dipinta andai ada silap dan salah. segala yang baik dari Allah dan segala yang buruk dari kelemahan saya sebagai hamba Allah yang masih berusaha untuk berubah.


wallahu'alam.


*tiada harapan selain Allah*
*tiada idola selain nabi*
*tiada kata seindah al-Quran*
*tiada jalan selurus as-sunnah*
*tiada perjuangan selain Islam*



No comments:

Post a Comment