Thursday, July 8, 2010

kata-kata kita sentiasa diuji

perasan tak yang kata-kata kita sentiasa diuji? perasan tak yang apa yang kita tak nak tiba-tiba bertukar menjadi apa yang kita nak? perasan tak yang kita berbangga-bangga dengan apa yang kita ada tetapi last-last apa yang kita banggakan tu jadi sesuatu yang kita kesalkan? perasan tak?

sesempurna mana pun kita mesti ada jugak ujian yang satu ni. kata-kata kita sentiasa diuji.

"oh aku suka pakai anak tudung nanti tak nampak rambut" tapi last-last dia yang dah tak pakai anak tudung siap bertudung jarang lagi dengan alasan nak menjaga rambut takut serabut.

"oh aku tak suka lelaki yang macam tu, macam ni.." tapi last-last dia yang berkasih dengan lelaki macam tu, dia sayang aku katanya.

"oh aku malu la tengok lelaki perempuan berpeluk-peluk masa dating. diorang tak malu ke?" tapi last-last dia yang buat lebih daripada tu. alasan? ntah.

"oh kekasih aku baik, sopan santun, berbudi pekerti.." tapi last-last semuanya berubah. sama ada si kekasih yang berubah atau dia yang berubah hati atau dua-dua sekali.

perasan tak?

betul memang betul kata-kata kita sentiasa diuji. kadang-kadang kita sedar, tapi kita tak mampu nak ubah. kadang-kadang kita memang tak sedar sampai ada yang tegur tapi dengan macam-macam alasan kita tetap tak mampu nak ubah.

tu la Allah kata, kuat iman ke tak kuat iman, perasan ke tak perasan, kita sentiasa diuji. sama ada dengan perbuatan atau dengan seringkas kata-kata. manusia sentiasa berubah.

oleh tu, kita mesti jaga percakapan kita. cakap hanya yang penting, jangan berbangga-bangga, jangan seronok terlebih. walaupun ada yang tak berniat untuk berbangga-bangga sedikit pun, ujian Allah yang tu tetap ada. kalau tak masakan si ustaz yang hari-hari mengajar di masjid pun diuji benda yang sama, di uji dengan kata-kata dia? jadi kita kena sentiasa beringat.

tetapkan hati kita dengan apa yang kita nak, asalkan benda itu baik, jangan tak tetap pendirian. nak suka berpada-pada, benci pun berpada-pada. pilihlah yang sederhana.

ingat, ujian datang dalam pelbagai bentuk. dan Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu dalam hati kita, walaupun tidak dizahirkan dengan kata-kata. pilihlah jalan yang terbaik berlandaskan syarak. manusia sentiasa berubah, tetapi atas pilihan manusia itu sendiri sama ada nak berubah ke arah yang buruk atau yang lebih baik.

*peringatan buat diri sendiri (terutamanya) dan saudara yang lain.

No comments:

Post a Comment