Thursday, July 8, 2010

kita sentiasa layak diuji; konteks insan berkasih

kamu bangun malam mengerjakan ibadah seperti yang dituntut. kamu suka bersedekah kerana itu perintah Allah, kamu sentiasa menjaga hubungan baik dengan orang keliling kerana mentaati perintah Dia. kamu menghadiri majlis-majlis ilmu untuk menambah tabung pahalamu. kamu bertaubat setiap kali melakukan dosa. kamu merasakan Allah menyayangimu kerana kamu hampir perfect dengan amalan-amalanmu siang malam. cuma tinggal satu yang kamu tunggu-tunggu untuk melengkapkan dirimu menjadi muslim/muslimah sempurna iaitu bernikah dengan insan pilihanmu. cuma tinggal itu yang kamu tunggu-tunggu untuk menjauhi dirimu dari maksiat hati, lidah dan anggota. kamu mohon Allah menjauhkan jarak di antara kamu dan pasangan supaya maksiat antara kamu terhindar. kamu dan insan pilihanmu sentiasa ingat-mengingati tentang dosa maksiat bersama. kamu mendakwa menjaga pergaulan kerana Dia. kamu mendakwa menjadi anak yang baik kerana Dia. kamu mendakwa mahukan insan yang terbaik, berilmu, beramal kerana Dia. kamu mendakwa melakukan tugas sebagai seorang anak, seorang kekasih, seorang pelajar, seorang hamba, kerana Dia.


tetapi kamu lupa. ketika kamu tidak bergaul bebas, berusaha menjaga hubungan, berakhlak baik kamu lupa Allah sehingga merasakan kamu harus menerima yang baik-baik sahaja dalam hidup ini. bukan cela, bukan hina. lelaki baik harus lancar menerima perempuan baik. perempuan baik harus lancar menerima lelaki baik. dan kamu terus lalai.


ketika kamu menjaga hubungan baik dengan insan pilihanmu, kamu terlupa kepada Allah dan meletak jangkaan bahawa mencintai sama dengan memiliki. dicintai sama dengan dimiliki.


ketika kamu mentaati, setia, menjaga baik buruk insan pilihanmu, kamu terlupa kepada Allah dan meletakkan jangkaan bahawa itu semua jasa dan ketaatan, jasa mesti dibalas dengan budi dan ketaatan mesti dibalas dengan kesetiaan.


ketika kamu melakukan sesuatu yang manis, istimewa, indah, kamu terlupa kepada Allah dan mengharapkan kebaikan dan keindahan itu dibalas dengan yang setimpal sehingga kamu lupa niat asal, untuk bersama kerana memanjangkan zuriat Allah.


antara manusia yang berlaku baik, dengan manusia yang ikhlas dalam kebaikannya hanya Allah yang Maha Mengetahui. justeru datanglah ujian yang tak disangka-sangka untuk menzahirkan keikhlasan itu.


patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "kami beriman", sedang mereka tidak diuji? [Al-Ankabut 29:2]


maka seorang insan yang merasakan dirinya dianiayai walau dengan kebaikannya, ketahuilah bahawa Allah sedang berbicara kepadamu. bicara untuk menyedarkan kamu, bahawa hati harus puas kerana mengikhlaskan kehambaan kepada-Nya. bukan mengharapkan dan menjangkakan hanya yang terbaik untuk kebaikan yang dilakukan. Allah sedang mengingatkan kamu bahawa kamu sentiasa diuji walau sebaik mana, sesempurna mana hidupmu dan kamu harus menerima dengan redha setiap ketentuan Allah, bukannya asyik menafikan dan merayu simpati mengharapkan apa yang telah hilang darimu kembali seperti sebelum kamu diuji.


penafian (denial) kali pertama mungkin tak mengapa kerana dirimu insan lemah dengan iman yang belum cukup sempurna, kali kedua maka nampaklah kepalsuan keikhlasan kehambaanmu kepada Yang Hak. justeru kembalilah kepadaNya. betulkan niatmu. ingatlah kita sentiasa layak diuji, walau sebaik sebanyak sekuat mana amalan kita. selagi belum sampai tahap di mana nyawa di hujung halqum, maka pintu taubat sentiasa terbuka.


sebaik mana sekalipun ibadah kamu, tanpa JIWA HAMBA segalanya tidak bermakna.


HAMBA sentiasa sedar dirinya dimiliki dan tidak memiliki
HAMBA sentiasa sedar dirinya sentiasa layak diuji
HAMBA sentiasa sedar bahawa lahirnya hanya untuk Dia


dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan tentang diri mereka. mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka [Al-Hasyr 59:19]


kita sentiasa layak diuji kerana kita adalah HAMBA. hancurkanlah rasa memiliki dan redhalah dengan ketentuan Ilahi!

No comments:

Post a Comment