Saturday, July 10, 2010

manusia hanya memiliki SATU umur

"Manusia itu hanya memiliki satu umur.
Jika ia menyia-nyiakannya,
maka ia merugi segalanya.
Rugi dunia dan akhirat.
Oleh kerana itu, jika anda berdosa,
kerana dikalahkan syaitan & hawa nafsu,
JANGANLAH BERPUTUS ASA.
Sebab, pintu TAUBAT selalu terbuka,
kurnia Allah selalu diberikan, 
dan nikmat Allah sentiasa dianugerahkan
di pagi dan petang hari." 


- Nasihat Dr A'idh Al-Qarni

Jangan sesekali berputus asa. mungkin kamu tak tahu caranya, mungkin kamu buntu tapi kamu masih ada jalan yang satu. Kamu gagal, dan sangat kesal dan sangat insaf. Kamu cuba menyelamatkan keadaan, kamu cuba menyelamatkan maruah,  kamu cuba menutup aib, kamu cuba mengubah dosa kepada lebih baik, kamu cuba tidak rasa terhina..walau kamu memalukan diri sendiri.. tapi mungkin caramu itu salah. maka Dia tunjukkan cara yang betul, jika kamu berdoa kepada-Nya. memang betul sekali kamu tersilap langkah kalah kepada syaitan dan nafsu, sampai bila-bila ingatan itu tak akan hilang. sampai bila-bila kamu kesal. sampai bila-bila kamu malu, kepada manusia, kepada Allah. mungkin ada cara untuk menutup aibmu itu dengan tidak berkata-kata, tapi ingatan tentang aib itu tak akan luput. kamu terperangkap. kamu silap. kamu kesal. tapi tak guna. mana mungkin kamu bahagia. mana mungkin kamu bersuka ria, dengan ingatan tentang keaibanmu itu..

Benar kata pujangga hidup ini penuh panca roba. membesar dengan kasih sayang tak semestinya kamu bahagia di kemudian hari. bukan semua yang kamu mahukan, kamu akan dapat. bukan semua yang kamu harapkan menjadi kenyataan. redhalah. terimalah. qada' dan qadar yang telah ditetapkan ke atas mu. JANGANLAH BERPUTUS ASA. janganlah lupa kamu masih ada jalan yang satu, yang pasti tidak pernah dan tidak akan mengecewakan kamu. kamu lalai sementara tapi Dia masih dan sentiasa sayangkan kamu. BERUSAHALAH. harungilah sisa hidup sebelum ajalmu mengikut jalan ke arah Nya. hidup hanya sekali, umur hanya satu. pastikan timbangan pahalamu melebihi dosa-dosa yang tak tertanggung balasannya itu. pastikan akhir nanti kiraan pahalamu jauh menjangkaui dosamu. agar nanti kamu mendapat tiket ke syurga Allah. kamu tidak tahu bila ajal bakal datang menjemputmu. usahlah berlengah, usahlah putus asa dahulu, usah mengeluh. Allah menjawab setiap soalanmu jika kamu berdoa kepada-Nya. berdoalah, mohon ingatan busukmu itu luput, mohon Dia berikan yang terbaik dan lebih baik untukmu..insyaAllah..

pohonlah kekuatan dengan hajat. pohonlah petunjuk jalan dengan istikharah. sembahkanlah ketaatanmu dengan tahajjud. doalah kebaikan harian dengan ma'surat. pohonlah diri dipelihara dari maksiat dengan al-Quran. tenangkanlah diri dengan zikrullah.. la takhaf wa la tahzan! innallaha ma'ana..

Jangan berputus asa! Jangan lemah! Jangan jatuh dulu! - ^^!

No comments:

Post a Comment